Köpvillkor

Köpvillkor

1. Leveranser

Beställningar som görs före klockan 16.00 på helgfri vardag behandlas  samma dag och levereras normalt inom 1-3 dagar inom Sverige.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi  hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade  leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte  varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller annan transportör  till utlämningsställe eller skickas som post.

2. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår  kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja  sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i  tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss  ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit.  Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på  tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid  leveransförsening. Ett avbruten köp ska komma in skriftligen till vår  mejl [email protected].

3. Transport

Sweden PC-Phone ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

4. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din  beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara,  kontakta oss inom 10 dagar från mottagandet via e-post till  [email protected]. Efter det förlorar Kunden rätten till ersättning för  transportskador.

5. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars  ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp  inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Ångerrätt gäller  dock inte vissa varor såsom specialbeställda datorpaket,  förbrukningsvaror såsom bläckpatroner och batterier, processorer, chip,  avtal, mjukvaror samt specialanpassade produkter. Detta gäller även för  ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget  till oss, samt paket som går i retur pga ofullständig adress från  kund. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning.  Varan som returneras skall returneras via Posten, eller annat sätt där  godset levereras till vår adress. (Varor som skickas till  utlämningsställen behandlas ej.). När vi fått tillbaka varan och  konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 30 dagar, tillbaka  det belopp du betalat för varan exklusive avgifter. Vid utnyttjande av  ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Meddela oss via e-post  [email protected] innan ni skickar tillbaka ordern, när man fått  returanvisningar och ett ärendenummer kan man då skicka tillbaka ordern.

6. Reklamationer & Garanti

6.1 Garanti

Ett års garanti från fakturadatum. Fynd och begagnade varor omfattas  av en begränsad garanti, så kallad uppstartsgaranti i 1 eller 2 månader,  garantiperioden för Samsung, Hisense och andra android baserade telefoner är 1 månad och för iPhone 2 månader det  står även i respektive produktbeskrivning. För varor som omfattas av  fabriksgaranti som gäller mer än ett år ska kontakt tas med  tillverkarens egen serviceverkstad för hantering av garantin. I de fall  där färdigt garantipaket köps tillsammans med produkten ska detta  registreras hos tillverkaren i samband med köpet. Instruktion om detta  brukar stå i garantipaketet.
Reservdelar som t.ex skärmar, batterier och flexkablar har 3 månaders garanti.

Fel orsakat av yttre åverkan eller av fel hantering/installation av  varan omfattas inte av garantin. Detsamma gäller för programvaror eller  fel orsakat av tex. virus och maskar. För övrigt gäller respektive  tillverkares garantivillkor. Vid garantiärenden ta kontakt med  pc-phone.se. För varor som omfattas av mer än ett års garanti sköts  garantin direkt med tillverkaren eller deras auktoriserade  serviceställen efter första året. Observera att tillverkargaranti gäller  från tillverkningsdatum och inget annat. Mer info finns hos respektive  tillverkare. Om varan inte går att reparera kan den eventuellt bytas ut  mot aktuell eller likvärdig vara efter tillverkarens eller Sweden PC-Phone  val eller krediteras utifrån en värdering. Sweden PC-Phone äger rätt att  bestämma på vilket sätt eventuell garantiersättning ska ske. Eventuell  värdering baseras på dagsvärdet och den tid som produkten varit hos  kunden relaterat till garantitiden. Väntetiden för ett garantiärende då  produkten skickas till tillverkaren är ca 4 veckor. Observera att detta  endast en genomsnittlig tid som kan vara längre eller kortare beroende  på hanteringstid hos Sweden PC-Phone, leverantören och tillverkaren. Detta är  till för att konsumenten ska få en uppskattning på ungefär hur lång tid  det kan ta för att hantera garantiärenden.

Vid självmontering av köpta datordelar gäller garantin på de separata  produkterna. Därför ska endast den felaktiga produkten lämnas in för  garantiservice. Vid inlämning av den monterade datorn tar vi en kostnad  för felsökning av dator.

6.2 Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig  produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner.  Meddela oss via e-post [email protected] innan du skickar något. Lägg med  fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du  ansvarar för frakten till oss.

7. Återbetalningar

Återbetalning sker alltid till samma  konto som använts vid köpet dock inom 30 dagar från det att vi har  mottagit och godkänt returen.