Köpvillkor
Köpvillkor
1. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 16.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 1-3 dagar inom Sverige.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.
2. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening. Ett avbruten köp ska komma in skriftligen till vår mejl [email protected].
3. Transport
Sweden PC-Phone ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
4. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss inom 10 dagar från mottagandet via e-post till [email protected]. Efter det förlorar Kunden rätten till ersättning för transportskador.
5. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Ångerrätt gäller dock inte vissa varor såsom specialbeställda datorpaket, förbrukningsvaror såsom bläckpatroner och batterier, processorer, chip, avtal, mjukvaror samt specialanpassade produkter. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till oss, samt paket som går i retur pga ofullständig adress från kund. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Varan som returneras skall returneras via Posten, eller annat sätt där godset levereras till vår adress. (Varor som skickas till utlämningsställen behandlas ej.). När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 30 dagar, tillbaka det belopp du betalat för varan exklusive avgifter. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Meddela oss via e-post [email protected] innan ni skickar tillbaka ordern, när man fått returanvisningar och ett ärendenummer kan man då skicka tillbaka ordern.
6. Reklamationer & Garanti
6.1 Garanti
Ett års garanti från fakturadatum. Fynd och begagnade varor omfattas av en begränsad garanti, så kallad uppstartsgaranti i 1 eller 2 månader, garantiperioden för Samsung, Hisense och andra android baserade telefoner är 1 månad och för iPhone 2 månader det står även i respektive produktbeskrivning. För varor som omfattas av fabriksgaranti som gäller mer än ett år ska kontakt tas med tillverkarens egen serviceverkstad för hantering av garantin. I de fall där färdigt garantipaket köps tillsammans med produkten ska detta registreras hos tillverkaren i samband med köpet. Instruktion om detta brukar stå i garantipaketet.
Reservdelar som t.ex skärmar, batterier och flexkablar har 3 månaders garanti.
Fel orsakat av yttre åverkan eller av fel hantering/installation av varan omfattas inte av garantin. Detsamma gäller för programvaror eller fel orsakat av tex. virus och maskar. För övrigt gäller respektive tillverkares garantivillkor. Vid garantiärenden ta kontakt med pc-phone.se. För varor som omfattas av mer än ett års garanti sköts garantin direkt med tillverkaren eller deras auktoriserade serviceställen efter första året. Observera att tillverkargaranti gäller från tillverkningsdatum och inget annat. Mer info finns hos respektive tillverkare. Om varan inte går att reparera kan den eventuellt bytas ut mot aktuell eller likvärdig vara efter tillverkarens eller Sweden PC-Phone val eller krediteras utifrån en värdering. Sweden PC-Phone äger rätt att bestämma på vilket sätt eventuell garantiersättning ska ske. Eventuell värdering baseras på dagsvärdet och den tid som produkten varit hos kunden relaterat till garantitiden. Väntetiden för ett garantiärende då produkten skickas till tillverkaren är ca 4 veckor. Observera att detta endast en genomsnittlig tid som kan vara längre eller kortare beroende på hanteringstid hos Sweden PC-Phone, leverantören och tillverkaren. Detta är till för att konsumenten ska få en uppskattning på ungefär hur lång tid det kan ta för att hantera garantiärenden.
Vid självmontering av köpta datordelar gäller garantin på de separata produkterna. Därför ska endast den felaktiga produkten lämnas in för garantiservice. Vid inlämning av den monterade datorn tar vi en kostnad för felsökning av dator.
6.2 Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via e-post [email protected] innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
7. Återbetalningar
Återbetalning sker alltid till samma konto som använts vid köpet dock inom 30 dagar från det att vi har mottagit och godkänt returen.